So nizko ogljiko-hidratne diete najboljša pot za izgubljanje maščob?

Zadnje čase se veliko govori o dietah, kjer je poudarek na omejevanju ogljikovih hidratov in istočasnem povečevanju vnosa beljakovin, proteinov. Ta dieta sliši tudi na ime visoko proteinska dieta. Pa ta dieta dejansko deluje? Pa poglejmo…

Moje osebno mnenje je, da ne obstaja dieta (in nikdar ne bo), ki bi delovala za vse in vsakogar. To je enostavno nemogoče, saj je v igri veliko preveč faktorjev, ki vplivajo na to, kako se posameznik odziva na določeno vrsto prehrane, kakšna je stopnja fizične aktivnosti, kakšno je zdravstveno stanje, življenjski stil itd…

Torej nekdo lahko z velikim vnosom beljakovin in nizkim vnosom ogljikovih hidratov dosega resnično zavidljive in očitne rezultate, medtem ko nekomu drugemu tak način prehranjevanja enostavno ne ustreza. Vselej je potrebno vedeti, da ima telo svojo lastno inteligenco in da vaše telo najbolje “ve”, kakšno hrano potrebuje, kdaj jo potrebuje in koliko. Moje mnenje o visoko proteinski dieti je, da lahko z njo dosežete zelo dobre rezultate, če je vaše zdravstveno stanje seveda normalno, torej, če nimate kakršnihkoli težav s presnovo, na splošno, kaj šele s presnovo beljakovin, ki so za telo kar precejšen zalogaj, ko že govorimo o presnovi.

Torej, ali visoko proteinska / nizko ogljiko hidratna dieta deluje https://sl.wikipedia.org/wiki/Indeks_telesne_mase?

Iz stališča nekoga, ki se aktivno ukvarja s športom, oziroma, ki je aktiven športnik ali rekreativec, je odgovor nedvomno DA. Vendar pa morate biti pazljivi na to, kako se na to odziva vaše telo, to je vedno najboljši pokazatelj, zato vedno opazujte svoje počutje in zdravstveno stanje (vsekakor priporočam posvet z osebnim zdravnikom, preden se sploh odločite za kakršnokoli dieto, saj je potrebno vedeti, da posredno posegate v delovanje svojega telesa in vkolikor ne veste kako se tem rečem streže, lahko zlahka pride do neprijetnih posledic glede počutja in zdravja, zato začnite previdno in vedno dovolj informirani.)

Vkolikor ste športnik, oziroma telesno aktivni, morate vedeti, da telo pridobiva energijo predvsem in najprej iz ogljikovih hidratov, in s tem, ko omejite vnos le teh, posredno tudi zmanjšate vnos energijsko bogate hrane v telo, kar lahko privede do tega, da vam kaj zlahka zmanjka energije, ki jo seveda potrebujete za vašo telesno aktivnost (tek, fitness, body buidling, plavanje itd). To pa pomeni, da ste vstopili v začaran krog.

Zakaj omejevanje vnosa ogljikovih hidratov in povečevanje vnosa beljakovin sploh deluje?

Ne da bi se preveč spuščali na področje biokemije, povejmo le to, da s tem, ko uživate manj OH (ogljikovi hidrati) in povečate vnos beljakovin, enostavno rečeno “prisilite” svoje telo, da za svoj vir energije, namesto sladkorjev (OH), prične “kuriti” maščobe. Na tak način bolj učinkovito kontrolirate inzulin in krvni sladkor. Večji vnos beljakovin prav tako pospeši presnovo, saj beljakovine v telesu povzročijo takoimenovani “termični efekt”.

Moje osebno mnenje je, da je pomembno tudi KDAJ uživate OH in kdaj beljakovine. Kaj mislim s tem? Vnos ogljikovih hidratov PRED (ne neposredno) telesno vadbo na telo učinkuje povsem drugače, kot če OH jeste zvečer in če temu potem ne sledi nobena telesna vadba, torej, če po obroku ne boste več aktivni. V prvem primeru boste z uživanjem OH pred vadbo, zapolnili glikogenske zaloge v telesu, kar vam bo prišlo prav kasneje, pri telesni vadbi, saj bo telo ogljikove hidrate “pokurilo” za pridobivanje energije. V drugem primeru pa je lahko ravno obratno, saj obrok poln OH (in po možnosti še OH z visokim glikemičnim indeksom, torej OH, ki pre-hitro dvignejo inzulin), zaužit zvečer (brez predhodne telesne vadbe) in po možnosti še pred spanjem, ostane “nepokurjen”, kar pomeni seveda, da se znaten odstotek pretvori v maščobo.

Še en poznan problem pri drastičnem zmanjšanju vnosa OH je izgubljanje mišične mase. Bolj ko znižate vnos ogljikovih hidratov, večja je možnost, da boste poleg izgubljanja maščob (kar je seveda ok), izgubljali tudi mišično maso (kar pa seveda definitivno ni ok!).

Še večja težava pri vseh dietah, ki zelo omejujejo vnos ogljikovih hidratov, pa je takoimenovani “jo-jo efekt” nedelja. Torej, bolj ko znižate vnos OH, hitreje boste pridobili nazaj izgubljeno telesno težo in maščobno tkivo, zatem, ko končate s takšno dieto! Pravilno prehranjevanje je kar zapletena zadeva, saj nikakor ne moremo določiti načina prehranjevanja, ki bi deloval za vse telesne tipe. Kar deluje za nekoga, nikakor ne deluje za nekoga drugega. Nekdo recimo nikakor ne more izgubiti teže, ne da bi zmanjšal vnos OH, medtem ko nekdo drug lahko mirne duše je testenine, krompir, kruh, riž in ostale vire OH in se enostavno ne bo zredil, saj njegova presnova deluje hitreje oz. drugače.

Kateri telesni tip ste?

Torej, pomembno je vedeti, kateri telesni tip ste (Ectomorph, Mesomorph, Endomorph). Ali imate hitro ali počasno presnovo? Ali ste že po naravi “izklesani” ali nagnjeni k debelosti? Kakšna je vaša genetika sl.wikipedia.org? Glede na vse to (in še kaj) lahko dobesedno “cvetite” na OH ali pa obratno, beljakovinska prehrana se vam zdi kot na kožo pisana. Če ne veste kateri telesni tip ste, lahko o tem najdete veliko informacij na spletu, morda pa lahko naredite test, povprašate nutricionista ali osebnega zdravnika… možnosti je veliko. V primeru, da ne veste kako in kaj, pa je srednja pot vedno najboljša.

 

Povzetek…

Moje osebno mnenje je, da poskusite z različnimi razmerji OH, beljakovin in maščob v prehrani, hkrati pa opazujete vašo telesno težo in seveda počutje, saj vam prav vaše počutje govori o tem, kakšna prehrana je ZA VAS najboljša. Seveda obstaja univerzalni zakon glede prehranjevanja, ki velja za vse nas, vendar pa bodite vedno previdni, ko naletite na neko “novo” dieto, katera vam že na prvi pogled deluje sumljivo ipd. Pomnite, vaša intuicija je lahko vaš najboljši vodnik, a le v primeru, če ji prisluhnete in ji sledite. Zato se vedno, preden se odločite za hujšanje ali dieto, izdatno informirajte, seveda pri ustrezno usposobljenih virih, ki vedo, kako se tem rečem streže.

Rate this post